ԱՄՆ-ի հատուկ դեսպանորդ Սթիվ ՈՒիտկոֆը թույլատրելի է համարել Աբրահամի համաձայնագրերի ընդլայնումը, նշելով, որ Հայաստանն ու Ադրբեջանը կարող են միանալ դրանց ապագայում։ «Մենք կարծում ենք, որ շատ, շատ մոտ ենք այդ երկրներում հակամարտությունների վերջնական լուծմանը։ Ես կարծում եմ, որ երկուսն էլ կարող են ցանկանալ միանալ Աբրահամի համաձայնագրերին»,- ասել է Ուիտկոֆը։ ԱՄՆ-ի հատուկ ներկայացուցչի խոսքով՝ սա շատ կարևոր նախաձեռնություն է երկրի նախագահ Դոնալդ Թրամփի համար, և նա հավատում է դրան։               
 

«Պիտի ընդունենք, որ հիվանդ ենք. հայը թուրքի բժիշկը պիտի լինի, թուրքը՝ հայի»

«Պիտի ընդունենք, որ հիվանդ ենք. հայը թուրքի բժիշկը պիտի լինի, թուրքը՝ հայի»
16.03.2018 | 03:04

Զրուցակիցս վտարանդի թուրք գրող, հրապարակախոս, հասարակական գործիչ ՀԱՍԱՆ ԲՈՒՐԳՈՒՋՈՒՕՂԼՈՒՆ է:

-Պատմեք, խնդրեմ, Ձեր կենսագրությունը՝ որտեղ եք ծնվել, հասակ առել, բայց նախ՝ եթե թարգմանենք, ի՞նչ է նշանակում Ձեր ազգանունը:
-Նավերում բուրգու կոչված գործիք կա, ազգանունս նշանակում է այդ գործիքը սարքող, նորոգող: Ծնվել եմ 1956 թ. արևմտյան սևծովյան շրջանում գտնվող Բարթն քաղաքում: Երկու պապերս փայտյա իրերի վաճառական էին: Մայրս տնային տնտեսուհի էր: Հայրս փոքրիկ կարի արհեստանոց ուներ, որտեղ պատվերով հագուստներ էր կարում: Շաբաթը երկու անգամ գնում էր ուրիշ գյուղաքաղաք՝ վաճառելու իր և ընկեր դերձակների կարած հագուստները: Նախակրթարանից հետո 7 տարի հաճախել եմ Քաստամոլուում գտնվող գիշերօթիկ մանկավարժական դպրոցը: Այնուհետև սովորել եմ համալսարանի մաթեմատիկայի բաժնում և աշխատել որպես մաթեմատիկայի ուսուցիչ, ինչը անում էի մինչև ավարտելս:
Գրականության հանդեպ մեծ սեր ունեմ: Ռացիոնալ մտածողությունս, անշուշտ, գալիս է մաթեմատիկայից: Մաթեմատիկան մեծ դեր ունի իմ կյանքում, բայց և սիրում եմ գրականությունը, գրող եմ:
-Սիրում եք գրականությունը… Ո՞րն է Ձեր կարդացած վերջին գիրքը:
-Սովորություն ունեմ միանգամից մի քանի գիրք կարդալու: Վերջինը հիշատակեմ՝ Մեհմեդ Ֆուաթի «Հիշատակները»: Մեհմեդ Ֆուաթը Նազըմ Հիքմեթի որդին է: Նազըմ Հիքմեթը մի քանի ամուսնություններ է ունեցել, և Մեհմեդ Ֆուաթը թեև նրա կնոջ երեխան էր, բայց իր հորից ավելի Նազըմ Հիքմեթին էր սիրում, և նրա հիշողություններն այդ մասին են՝ մանկան աչքերով ներկայացնել իր հորը: Մյուսը դիարբեքիրցի քուրդ գրող Շեյհմուզ Դիքենի «Դիարբեքիր, ախ ունեմ վրադ» գիրքն է:
-Գիրք կարդալը երջանկություն է: Այն հարստացնում է մարդու էությունը:
-Այո, անշուշտ, սակայն գրքերը նաև դժբախտացնում են: Կարդացածս գրքերի մեծ մասը ինձ խոր մտածումների է մատնում, բայց և առանց գրքերի կյանքս չեմ պատկերացնում:
-Ե՞րբ և ինչու՞ հեռացաք Թուրքիայից:
-1984 թ. կրածս փորձությունների, քաղաքական հալածանքի պատճառով ստիպված էի միայն վրայիս հագուստով հեռանալ իմ երկրից, քաղաքական ապաստան գտնել Գերմանիայում:
-Հե՞շտ էր հարմարվել, ընտելանալ նոր ապրելավայրի կյանքին:
-Մեկ տարի ջանասիրաբար գերմաներեն սովորեցի և սկսեցի զբաղվել քաղաքականությամբ՝ 1980 թ. սեպտեմբերի 12-ին Թուրքիայում կատարված զինվորական հեղաշրջմամբ պայմանավորված:
-Ե՞րբ և ինչու՞, ի՞նչ ազդակ Ձեզ մղեց զբաղվելու Հայկական հարցով:
-Նախ՝ իմ ընտանիքին առնչվող մի պատմություն հիշատակեմ. առաջին անգամ է, որ լրագրողին պատմում եմ այդ մասին: Պատճառը Ձեր անկեղծ հետաքրքրությունն է: Մեծ հորեղբայրս ապրում էր Ստամբուլում: Նա մեր գյուղաքաղաքում չէր եղել, իրեն չէինք ճանաչում: Կինը մահացել էր, և նրա խուլ ու համր երեխաները ապրում էին մեզ հետ: Հորեղբայրս ամուսնացավ, և սկսեց ամեն բայրամի մեզ շնորհավորական բացիկներ ուղարկել, ինչը թուրքերի մեջ ընդունված չէ, եվրոպական սովորույթ է: Եվ ինձ ասացին, որ հորեղբայրս հայուհու հետ է ամուսնացել, նրա հորդորանքով է բացիկներ ուղարկում: Տասներկու տարեկան էի, որ հորեղբայրս մահացավ: Նրան այդպես էլ չտեսա: Հետո գնացի Անկարայի համալսարանում սովորելու և երբ ավարտեցի, ապրեցի Ստամբուլում. արդեն քաղաքական հալածանքների էի ենթարկվում: Երբ փոքր էի, Ստամբուլից եկող բացիկների պատասխաններն ինձ էին գրել տալիս: Հորեղբորս տան հասցեն անգիր գիտեի: Հարցնելով գտա Գումգաբուի նրանց տունը. պատահած մարդկանց հարցրի, պարզվեց՝ հարևաններ են, ձայնեցին, կանչեցին: Եվ Հուրին, այդպես էր հորեղբորս կնոջ անունը, բացեց տան դուռն իմ առջև: Արդեն տարիքն առած կին էր: Հայրս մեծ հարգանք ուներ այդ կնոջ հանդեպ: Ի տարբերություն ուրիշ ընտանիքների, որ հայ լինելու հանգամանքը պետական գաղտնիքի պես էին պահում, հայրս ասում էր. «Այդ կինը հայ է, մենք պետք է սիրենք-հարգենք նրան»: Այսինքն՝ դեռ մանկուց հայի հանդեպ բարի վերաբերմունք կար իմ մեջ: Ամենայն հավանականությամբ՝ Հուրին որբ երեխա էր եղել և ապրել կարողանալու համար իսլամացել էր: Նա այդ մասին երբեք չէր խոսել: Իսկ երբ հանդիպեցինք, ասաց, որ ինքը կանոնավոր հաճախում է հայկական եկեղեցի: Երանի այն ժամանակ հարցնեի նրան. «Ինչու՞ անունդ, կրոնդ փոխեցիր»: Ինչևէ, կարևորն այն էր, որ մանկուց քրիստոնյա հայ ազգականուհի ունեինք, և դա մեր ներաշխարհում խոր տպավորված էր: Սա է հայկական հարցին առնչվելու իմ անձնական դրդապատճառը: Հիմա քաղաքական կողմի մասին: Ինչպես գիտեք, 1970-1980 թթ. ԱՍԱԼԱ-ն սկսեց զինյալ քարոզչությունը: Թուրքիայում կատարված գործողությունը մեծ ցնցում էր բոլորի համար: Ազգայնամոլության ալիք բարձրացավ: Նույնիսկ ձախակողմյան դեմոկրատ լինելով՝ խնդրին անտեղյակ էի: 1980 թ. հուլիսին կազմակերպությունը, որի անդամ էի, հրավիրեց համագումար, և ես, որպես երիտասարդական բաժնի ներկայացուցիչ, մասնակցեցի համագումարին: Մասնակցում էր նաև Գերմանիայից եկած մի ասորի: Հենց նա էլ մեզ ներկայացրեց Հայոց ցեղասպանության թեման, ասելով, որ ասորիներն էլ են տուժել այդ ժամանակ: Դրանից հետո մեր կազմակերպությունը բարձրաձայնեց Հայոց ցեղասպանության հարցը՝ կատարվածը համարելով մեծ սխալ: Այսպիսով, 1980 թ. հուլիսին ձախակողմյան մեր ֆրակցիան տեղեկացավ կատարվածին: Սկսեցի հետաքրքրվել այդ ուղղությամբ, նաև գրքեր կարդալ, ինչ ձեռքս ընկներ՝ մինչև որ Ռագըբ Զարաքոլուի գրքերը տպագրվեցին: 1984 թ. մեկնելով Գերմանիա՝ սկսեցի ուսումնասիրել տեղի արխիվները:
Մեր ընկեր հետազոտող գրող Ռեջեբ Մարաշլըն ուսումնասիրությունների հիման վրա գիրք է տպագրել այն մասին, թե Թուրքիայում ձախակողմյան շարժումը երբ և ինչպես սկսեց հետաքրքրվել 1915 թվականով: Իմ պատմած փաստն այնտեղ կա:
Առաջին անգամ 2009 թ. մի քանի դասախոսությամբ հանդես եկա ապրիլի 24-ի օրը: Հրավիրել էինք Ռեջեբ Մարաշլըին և Համբուրգ քաղաքից մի ընկերոջ, որն առաջին անգամ թուրքերեն Հայոց ցեղասպանության մասին գիրք գրած Դողան Աքանլըի հետ բանտ է նստել: Այն ժամանակ մի ասորի ընկեր կար: 2009-ից սկսյալ՝ մենք տարվա մեջ մի քանի անգամ Հայոց ցեղասպանության կամ հայերի մասին դասախոսություններով հանդես էինք գալիս, հանդիպումներ կազմակերպում: Անցյալ շաբաթ, օրինակ, նախքան Երևան գալը, Համբուրգի մեր կազմակերպության ընկերների հետ Հրանտ Դինքին նվիրված միջոցառում կազմակերպեցինք, որին մասնակցեցին Համբուրգի քաղաքապետի տեղակալը, «Ակօսի» նախկին խմբագիր Արիս Նալջընը, որը հալածանքներից խույս է տվել և ապրում է Բելգիայում, միջազգային «Ամնիստի ինտերնացիոնալ» կազմակերպության անունից Գերմանիայի Բունդեսթագի նախկին պատգամավորուհի:
Հիմա մի հարց Ձեր փոխարեն կտայի ինձ՝ ինչու՞ ենք կազմակերպում այս հանդիպումները, ի՞նչ նպատակով: Պատասխանեմ. տասը տարի առաջ իմ տուն հյուր էր եկել իմ շատ սիրելի թուրք ընկերը: Զրույցի ընթացքում այդ սիրելի ընկերս հանկարծ ասաց. «Այս հայերի ցեղասպանության ճանաչումն իրականում Թուրքիայից փող պոկելու պատրվակ է»: Եվ մեր զրույցը վերածվեց սուր վեճի: Ես նրան ասացի. «Դեռ Թուրքիան պաշտոնապես չի ընդունել ցեղասպանությունը, դու արդեն պահանջ ունենալ-չունենալու հարց ես քննարկում: Դու ձախակողմյան չե՞ս, ինչու՞ է քեզ հետաքրքրում, թե հայերն ի՛նչ կպահանջեն: Եթե իմ ամենամոտ ընկերն է այդպես մտածում, ուրեմն ես գործ ունեմ անելու»: 2009-ից սկսեցի աշխատանք տանել՝ թուրքերին այդ խնդիրը լուսաբանելու համար: Դուդուկահար Սուրեն Ասատրյանը երկու անգամ մասնակցել է իմ կազմակերպած միջոցառումներին: Դուդուկը նույնպես միջոց է պատմությունը մարդկանց սրտերին հասցնելու:
-Ի՞նչ է Ձեր մտերիմ ընկերոջ անունը, որի հետ վիճեցիք:
-Անունը չեմ հնչեցնի: Նա Գերմանիայի ձախ կուսակցության անդամ է, կուսակցության շրջանային պատգամավոր, քաղաքապետարանի արվեստի և մշակույթի հանձնաժողովի անդամ:
-Ձեր ո՞րերորդ այցն է Հայաստան:
-Չորրորդ: Առաջին անգամ, ինչպես շատերը, եկա Հայոց ցեղասպանության 100-րդ տարելիցի կապակցությամբ, այնուհետև՝ 2016-ին: Ամեն տարի մայիսին եմ գալիս, որովհետև ուսուցիչ եմ և ապրիլի 24-ին արձակուրդային օր չունեմ: Արդեն 26 տարի է, որ դասավանդում եմ:
-Ի՞նչ է Ձեզ համար հայկականը: Ի՞նչ զգացողություններ եք ունենում Հայաստանում:
-Եթե անկեղծ՝ աշխարհում ինձ ամենից լավ զգում եմ Հայաստանում: 2016 թ. Երևանում քունս չէր տանում: Առավոտյան ժամը հինգն անց երեսունին ինձ գցեցի դուրս, սկսեցի շրջել դատարկ փողոցներում և... որևէ տարօրինակ բանի չհանդիպեցի: Ակամա միտք ծագեց. ես՝ թուրք, քայլում եմ հայկական փողոցում, ճակատիս գրած հո չէ, որ անկախ դեմոկրատ եմ, և ինձ չեն անհանգստացնում, չեն սպառնում, մի բան, որ Գերմանիայի և Թուրքիայի համար չեմ կարող ասել: Եվրոպայում էլ խնդիր կա, Ամերիկայում՝ նույնպես: Որպես թուրք՝ ես Հայաստանն ինձ համար համարում եմ ամենաապահով երկիրը: Եվ հույս ունեմ, որ այդպես էլ կմնա:
ՈՒրիշ բան էլ պիտի ասեմ, որ ինձ հմայել է. Երևանի նախագիծը շատ հետաքրքիր է, կանաչը շատ է, որ Եվրոպայում արդեն կորչում է: Երևանը արվեստի, մշակույթի քաղաք է, մշակույթը, չեմ վարանի ասել, աչքի է զարնում ամենուր: Երևանը լցված է արվեստի շնչով: Չորս տարի է, որ գալիս եմ Հայաստան և մեծ փոփոխություն եմ զգում իմ ջղերի, իմ մտքի վրա: Առաջ լարված էի:
-Ի՞նչ կավելացնեիք մեր զրույցի ավարտին:
-Հրանտ Դինքն ասում էր. «Հայը թուրքի բժիշկն է, թուրքը՝ հայի բժիշկը»: Եվ միայն առերեսումը կհանգստացնի՝ Թուրքիայի առերեսումը: Պիտի ընդունենք, որ հիվանդ ենք. հայը թուրքի բժիշկը պիտի լինի, թուրքը՝ հայի:

Զրուցեց Ասպրամ ԾԱՌՈՒԿՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 8352

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ